Educatie

In ons museum is het altijd leuk en leerzaam! Hoe werkt een sluis? Waarvoor werd een mattenklopper eigenlijk gebruikt? Waarom is de poep van een otter wit? Educatie is anno 2024 een belangrijke taak van het museum. Onze educatieve programma’s linken aan de vakken natuur, geschiedenis, cultuur, biologie en aardrijkskunde. Wilt u met uw klas een bezoek brengen aan het museum? Bel dan 038-3866555 of mail naar schoonewelle@schoonewelle.nl om de mogelijkheden te bespreken. Als u naar beneden scrolt vindt u een aantal mooie educatieve programma’s…

De Otter (groep 3/4)

Onder begeleiding spelen leerlingen het otterspel, een variant op het bekende
ganzenbord.

Het spel begint gezamenlijk met een PowerPoint presentatie over otters en aansluitend
een spannend dierenverhaal, waarin de otterkinderen hun otterouders
kwijtraken.
De informatie uit de presentatie en het verhaal komen later in het spel terug.

En dan begint de zoektocht door het museum naar de otterouders. De leerlingen krijgen
educatieve en speelse opdrachten over zoogdieren, sporen,
vissen, insecten, schelpen en natuurlijk over de otter zelf.

Doelgroep: Groep 3/4
Prijs: 4,50 euro per leerling – minimum van 80 euro – begeleiders gratis
Max. 30 leerlingen
Duur: 2-2,5 uur

Tammo Viswat (Groep 5/6)

Tammo Viswat, de stoere zeeman, is weer terug in Zwartsluis. Met schatten die hij
verzamelt heeft op zijn reis. Het programma start in het museum met een kort verhaal
over Tammo Viswat en zijn schipbreuk. Nadat er een code is gekraakt, wandelt of
vaart de groep naar de turfeilanden.

Hier gaan ze met behulp van een schatkaart op zoek naar schatkistjes en het overboord
geslagen servies. In de schatkistjes zitten interessante natuuropdrachten. Als ook de
laatste code is gekraakt, mogen de leerlingen weer van de eilandjes af, terug naar het
museum waar de opdrachten worden besproken.

Doelgroep: Groep 5/6
Prijs: 4,50 euro per leerling – minimum van 80 euro – begeleiders gratis
Max. 30 leerlingen
Duur: 2-2,5 uur